URGH!

Het was de week van de “URGH!”. Een boel van wat mij bereikte deed mij een URGH! opboeren. Maar het allerurghste van dat alles was de film L’Amour en Douce die ik op TV5 zag.

Die Fransen kunnen er wat van.

Navets maken bedoel ik. Idiote films. Maar deze spande de kroon, met een opeenstapeling van mannelijke cliché’s:

– de natte droom van de prostituee die voor je valt. “Hier je geld terug.” *urgh*

– lelijke oude dude gaat vreemd bij de vleet (en toch is hij de held) *urgh*

– verheerlijking van prostitutie; mooie, hoogopgeleide, elegante babe, niets vunzigs, “kijk mij het leuk hebben en geld als water verdienen, was mij niet in mijn ouwe vakgebied (theoretische natuurkunde/econometrie/lucht- en ruimtevaarttechniek) gelukt”. *Urgh* *urgh* *urgh*

– vrouwennaakt volop, kut en al. Anderhalve seconde één enkele mannenborstkast, behaard.

De film faalt magistraal voor de Bechdel test:

– 2 vrouwen aanwezig, eigenlijk meiden, allebei piepjong, broodmager, zachtaardig, piepstemmetjes, poezelige charmeuses, immer glimlachend

– resp.13 en 25 jaar verschil bij beide stellen, alsof het de normaalste zaak was

– de mannen hebben belangrijke banen (advocaat/industrieel), de vrouwtjes doen of niets of ze zitten in de hoererij

– de vrouwtjes hebben het alléén over hun romances/relaties.

Je denkt: waar maak je je druk om? Nietszeggende film, so what. Maar die zit tjokvol supersterren en kreeg zelfs een nominatie voor de Franse Oscars!

Het verbaast mij steeds meer hoeveel vrouwonvriendelijke troep van dit kaliber ik als opgroeiend mens in Frankrijk voor mijn kiezen heb gekregen. Ook de intellectuele films van de Nouvelle Vague, op die van Agnes Varda na, ontbeerden een aangename female gaze. Wat een verademing dat tegenwoordig steeds meer films zoals Portret de la jeune fille en feu worden gemaakt. Ergens ben ik jaloers op de meiden van nu, die opgroeien met zulke beelden op hun Netflix.

Oud Zeikwijf
Beroepsbrokkenpiloot. Vloog nochtans op haar achtste reeds rakelings langs bergkammen om berggeitjes en bergmarmotjes te tellen. Is tot haar eigen verdriet gemodelleerd naar haar vader, een onbehouwen Italiaanse charmeur met een groot hoofd en een passie voor even belachelijke als tijdrovende hobby’s. Komt oorspronkelijk uit Frankrijk. Heeft in Japan gewoond. Woont sinds begin jaren ’80 in een boomhut op het Waterlooplein in ‘Magies Centrum Amsterdam’, van waaruit ze haar schrijfsels via rooksignalen aan de redactie doorseint. Ze schrijft ook voor AT5, Sargasso en voor Kutbinnenlanders. En op haar eigen stukje internet: oudzeikwijf.com.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *