Ik zeg: Bløf, Kane, James Blunt en dan zeg jij: ‘Jeuj’ of ‘Burp’ op alledrie. Wat is het dat zoveel mensen precies dezelfde bands geweldig, dan wel vreselijk vinden? Wat is de gelijkenis tussen mensen met dezelfde voorkeuren? Puur uit eigen interesse heb ik een klein, indicatief onderzoekje gehouden. Voor eventuele andere geïnteresseerden publiceer ik hier graag de uitkomsten:
Urbaan/Suburbaan
Des te kleiner het dorp waarin de respondent is opgegroeid, des te meer hij BløfKaneBlunt waardeert. De jeugd doorbrengen in een zuipkeet heeft gevolgen voor meer dan alleen de cognitieve ontwikkeling, naar nu blijkt. De combinatie van excessief alcoholgebruik en te veel beats per minuut, heeft een blijvende invloed op de latere muziekvoorkeur.
Opleidingsniveau
BløfKaneBlunt fans zijn voor het merendeel HBO-ers: Communicatie of Verpleging. Niet verwonderlijk gezien het feit dat bij een grote Communicatie opleiding als die van In Holland, Kane songs als voorbeeld van persuasieve achtergrondmuziek bij commercials werden gedoceerd. Of neem de HBO-V richting, daar is de video van James Blunt’s You’re beautiful, nog steeds standaard lesmateriaal bij het vak ‘psychiatrische aandoeningen’. Het zòu een verklaring kunnen zijn, volgens enkele respondenten.
Onder de BløfKaneBlunt-haters zien we relatief veel schooluitval op jonge leeftijd. Daardoor kregen deze mensen niet de kans in aanraking te komen met leraren Nederlands die Bløfteksten als poëzie probeerden te analyseren, daartoe aangespoord door onder andere Frits Spits.
Politieke voorkeur
Opvallend was dat de BløfKaneBlunt mijders geen duidelijke politieke voorkeur hebben. De BløfKaneBlunt-lovers zijn daarentegen zonder uitzondering (latente) D66-ers.
Religie
Terwijl BløfKaneBlunt-adepten de reeds bij leven heilig verklaarde Céline aanbidden, is het voor de haters duidelijk dat Zappa ons vanuit het hiernamaals leidt. Of Marley natuurlijk. Of Zappa en Marley samen.
Reden voor liefde of haat
Opvallend is verder dat beide categorieën exact dezelfde reden aandragen voor hun liefde, dan wel haat voor BløfKaneBlunt: ‘Authenticiteit’. Wat de één als doorleefde emotie en diepgang ervaart, is voor de ander het summum van bombastische rijmelarij (in het geval van Kane gepaard gaand met lyrisch gekreun).
Opmerkelijk
Gevraagd naar wie de reeks BløfKaneBlunt zou kunnen completeren noemden alle respondenten dezelfde artiesten: Coldplay, Mariah Carey, Alain Clark, Di-rect, Guus Meeuwis en Anouk. Ook Anouk? Ja ook Anouk.
tjsaaa.. ik heb daar dan weer geen onderzoek voor nodig.. zet ramses shaffy ook gelijk maar in de hoek, net als bruce springsteen.. btw: zappa en marley? my god, je draagt ook zeker onderbroeken van de hema?
om af te sluiten ( vanwege de lieftallige sabrina stark) http://www.youtube.com/watch?v=8rx7oF8_81g
Wat is er mis met onderbroeken van de Hema?
Wederom een goede vraag! Ik draag namelijk altijd Hema onderbroeken .Tip: koop ze twee maten groter dan je werkelijke maat, dan zitten ze beter.
Doe ik al. De sokken en T shirts van de Hema zijn ook prima, evenals de fluitketel en het vergiet.
Ik heb ook een neiging tot het verrichten van onderzoekjes, waar zou dat vandaan komen?
Ik denk dat het een poging tot onzekerheidsreductie is, die neiging tot het verrichten van onderzoekjes. Zeker weten doe ik het echter niet, ik zal eens even rondvragen binnenkort.
Meer dan Sabrina Stark kan het inderdaad niet zijn.
Het is emotioneel over de top. Maar laatst las ik ergens dat Mahler ‘de zon is waaromheen de klassieke muziekwereld al decennialang draait’. Mahler, maar die had ik ooit toch beluisterd? Wel goed maar er markeerde iets aan. Nog maar eens proberen. O ja, emotioneel over de top. Was die Mahler een borderliner of manisch depressief? Of is het onze tijd die over de top is?
Bij Ramses Shaffy en Guus Meeuwis moet ik onwillekeurig denken aan de uitgestorte gruwelen van de vertolkers van het Amsterdamse levenslied zoals Sssjonnie Jordaan, Tante Leen, Zwarte Riek, de Alberti’s, De Zangeres zonder Naam & Pierre Kartner (hors catégorie), Koos Albers en het ondraaaglijk godsjammerlijkste wat Amsterdam in zijn toch zeer rijke historie op weldenkend en -luisterd Nederland heeft losgelaten: André Hazes.
Na de volksdeportatie van Amsterdam naar oa Volendam ten faveure van de UvA & VU diploma-inteelt leeft dit genre buiten de ring nog gepast onopvallend & pretentieloos door in piratencontreien.
Op de middelbare school werd ik gehaat door een aantal klasgenootjes omdat mijn politieke voorkeur, kleding en muzieksmaak niet bij elkaar pasten.
Zappa, Marley en onderbroeken van de Hema klinkt trouwens verdacht vertrouwd.
Bløf in het kwadraat = Xavier Naidoo met “Alle kann besser werden”