Opleiding

In het jaar 1965 – jaar waarin verder niets is gebeurd – was ik twaalf jaar en zat ik in de zesde klas van de H. Cornelius Lagere Jongensschool te Limmen. Dat is nu de achtste klas, maar dat was toen nog niet nodig. Die eerste twee jaar was je nog maar vier, vijf jaar oud en dan konden je ouders besluiten je naar het kleuteronderwijs te sturen. Of niet.

Ik begreep al snel dat het ‘jij bidt – bid jij? – jij bad – bad jij?’ moest zijn en ook de tafels van 1 t/m 20 waren erin geramd, en zo kwam het dat van de vijfentwintig of dertig leerlingen in de zesde klas, ik slechts één van de twee leerlingen was die naar het lyceum kon. De rest van de klas ging naar de Mulo of naar de ambachtsschool.

Een gezonde situatie, vond ik toen en vind ik nu nog, want waarom zou je iedereen naar het lyceum en naar de universiteit laten gaan? Daar moet je alleen de slimste kinderen naar toe sturen, die verder nergens anders terecht kunnen.

Maar ja, later kreeg je de Mammoetwet, de paedagogiek en de daaruit logisch voortkomende situatie dat de onderwijzers de kinderen niet meer kunnen uitleggen hoe dat nou zit met ‘jij bidt – bid jij?’ en zo hebben we de toestand gekregen van twintigjarige studenten Nederlands, die niet meer een goede van een slecht geformuleerde zin kunnen onderscheiden.

Mijn tip voor de ouders van nu: lees je kinderen zo snel mogelijk voor. Begin daarbij niet met Pinkeltje, maar neem Woutertje Pieterse.

14 Reacties

  1. Ja!
    Je kunt ook maar het beste je kinderen helemaal niet naar het Lager Onderwijs sturen. Je onderwijst je kinderen zelf. Dat bericht van Vrouwke was het zoveelste van de nare berichten over het onderwijs. Ik werd er treurig van.
    ‘En waar ben jij geweest, Johanneke?’
    ‘Noord-Korea, juffrouw!’
    ‘O! En waar precies dan?’
    ‘Ze spreken daar geen Nederlands.’
    ‘Maar je weet toch wel in welke plaats je geweest bent?’
    ‘Ja. In Kwangzhjoe.’
    ‘Hadden ze daar wel een camping, Johanneke?’
    Enzovoorts. Godverdegodver!
    Dat hadden we nog niet, in mijn tijd, dat ‘meegaan met des kinderen wereld’. Godzijdank.

  2. Maar je zit er maar mooi mee, als ouder. Mijn kinderen kregen ook regelmatig papier mee, met mededelingen. Roosterwijziging, studiedag, weetikveel. Daar zat vrijwel altijd een spelfaut in. Ik vind dat vreemd.

    1. Ik kreeg eens een keer een memo van de invaljuf: vol met smstaal. Vond ze een beetje vreemd dat ik me daar over opwond. “is toch veel handiger” *zucht*

  3. Mijn zoon leest eigenlijk alleen Donald Duck: het weekblad, de winterspecial, de dubbelpockets, de driedubbelpockets, de website… Ik maak me zorgen over wat er van hem terecht moet komen. Gelukkig heeft hij wel een levendige fantasie en schrijft ie zo nu en dan een verhaaltje.

  4. Met de Donald Duck is weinig mis hoor, ik ken niet veel Grote Lichten, maar binnen dat selecte gezelschap hebben de meesten een behoorlijk Duckvaste opvoeding gekregen.

  5. Mijn zoon (groep 8) zei laatst: “Eigenlijk zouden alle ouders het CITO moeten doen.” Ik ga verder en stel: “Eigenlijk zouden alle onderwijzers het CITO moeten doen.”

  6. Ik had het er laatst nog met Wouter over: Quentin Tarantino is opgevoed op een strikt dieet van B-films en Amerikaanse pulp-tv. En toch een paar meesterwerken maken. Donald Duck is een uitstekende leerschool. Wil je je kind nog wat geschiedenis en cultuur bijbrengen, gooi er zo nu en dan een Asterix tussen. Maar dan wel de Asterixen waarvan het scenario door Goscinny werd geschreven. Want de Asterixen die na diens dood zijn gemaakt, zijn waardeloos. Tot en met Asterix en de Belgen dus.

  7. Dat dacht ik ook. Maar onderzoek in ons privé biotoopje heeft anders aangewezen. Zoon 1 opgegroeid met flinke classiekers vanaf zijn prilste leesleven, citoscore 550. Zoon 2 met DD, entreetoets op havonivo. Hij zou van de extended family de eerste zijn met mavo. We schrokken dus. Waarna we de schade probeerden in te halen door hem in allerijl “leeskilometers” te laten maken in de maanden tussen de entreetoets (groep 7) en de beslissing van de juf in december (van groep 8). In de tussentijd heeft hij zich opgewerkt tot gymnasium niveau, puur en alleen door boeken te lezen.
    DD is prima, maar je moet wel je kind een paar uur per dag plaatjesloze boeken laten lezen als je niet wil dat hij onder zijn niveau presteert.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *