ProRail wel degelijk winterklaar

Zoals u in diverse reclameboodschappen hebt kunnen zien, zijn ProRail en de NS dit jaar bijzonder goed op de winter voorbereid. Desondanks is het bij de minste sneeuwbui een complete chaos op ’s lands spoorwegen. De wisselverwarming doet het, de rest niet.

Kortom, ProRail en NS slaan de plank flink mis met hun huidige reclamecampagne. Ze zijn helemaal niet goed voorbereid op de winter. De marketingmanager van ProRail weet echter niet waar ik het over heb. ‘In de problemen? Wij? Nee hoor, wij van ProRail zijn helemaal klaar voor de winter. Heeft u onze commercials niet gezien?’ Ja, die had ik dus wel gezien. Dat was ’t ’m nu juist. Daarin wordt immers, op luchtige (uiteraard) wijze, uitgelegd dat ProRail en NS dit jaar heel goed voorbereid zijn op de winter. ‘Ja, en?’ zegt de marketingmanager. Nou, zeg ik, het is een enorme chaos op onze spoorwegen.

‘Dat kan wel zijn,’ zegt de marketingmanager, ‘maar dat betekent nog niet dat wij van ProRail niet goed voorbereid zijn op de winter. Vorig jaar, moet u weten, liep ons personeel nog in zomerkloffie rond toen de winter ergens in januari vol op het orgel ging. Er zijn toen drie ProRailcollegae en vier NS-medewerkers doodgevroren, moet u weten. Daarnaast moeten twee NS-medewerkers de rest van hun leven door slangetjes ademen omdat ze geraakt werden door hagelstenen zo groot als fazanteneieren. Dat laten wij ons niet weer gebeuren, hebben wij toen gedacht. Vandaar dat wij dit jaar met het hele bedrijf op werkbezoek in Siberië zijn geweest. Wacht, ik zal u even een foto toesturen. Wat is uw mailadres?’

Luttele momenten later ontvang ik bovenstaande foto in mijn mailbox. ‘Dat zijn vader Broeskanjewsew en Marcel, een dataspecialist van ProRail. Vader Broeskanjewsew heeft ons het een en ander geleerd over winterpreventie. En dat heeft z’n uitwerking niet gemist. Wist u bijvoorbeeld dat wanten veel warmer zijn dan handschoenen. Marcel zit momenteel naast mij met lekkere dikke wanten en een flinke bontmuts. Die wanten zorgen er wel voor dat Marcel zo nu en dan een verkeerde toets indrukt zodat hier en daar een verwarmde wissel verkeerd wisselt, met als gevolg dat de trein naar Sloterdijk ineens op het spoor van de trein naar Nijmegen kan staan. Of er tegenaan botst. Maar ja, je ken niet alles hebben, zei mij grootvader altijd. Daarmee had ie de hele filosofie van ProRail eigenlijk in een paar woorden samengevat. Bijzondere man, mijn grootvader.’

Molovich
Erkend miskend genie. Motto: succes is voor losers.

3 Reacties

Laat een antwoord achter aan Bob Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *