Adam

We hadden net een ijsje gehaald en keken naar het standbeeld van de aartsengel Michaël. Het is een vreemd, kitscherig standbeeld. Gemaakt van groen glas. Foeilelijk, als u het mij vraagt. En als u het mijn vrouw vraagt ook. Mijn dochter had geen mening geloof ik. Het enige aardige van het standbeeld, vind ik, zijn de hangende schouders. De aartsengel staat er een beetje als een sukkeltje bij. Ik weet niet of de kunstenaar het zo bedoeld heeft.

We liepen verder. Naar een volgend beeld. Een bronzen beeld van een man in een wat rare, in elkaar gekrompen houding. Alsof hij net op een kauwgumpje is gaan zitten en hij het van zijn kontzak probeert te halen maar er niet bij kan. Of hij heeft jeuk aan zijn kin en gebruikt zijn schouder om zichzelf te krabben. ‘Ik zie zijn ballen’, zei mijn dochter toen we dichterbij kwamen. Die zagen we inderdaad. Het was Adam. ‘Van Eva?’, vroeg mijn dochter. Die ja.

Het beeld bleek te zijn gemaakt door Rodin. ‘Van de Denker?’, vroeg ik. Die ja. ‘Hij heeft stevige kuiten’, zei mijn vrouw. Die had hij inderdaad. En een bijzonder lange vinger.

‘Call me’, lees ik op de sokkel. Er staat een 0900-nummer bij. Om precies te zijn: 0900 – 4004242. Ik bel het nummer. Een stem die mij vagelijk bekend voorkomt, begint te vertellen. Het is Adam zelf. Hij vertelt dat zijn geslacht en zijn vinger een andere kleur hebben dan de rest. Omdat de mensen er niet van kunnen afblijven. Adam klinkt cynisch. Gedesillusioneerd.

Het beeld is bijna vijftig jaar geleden geschonken aan de gemeente Zwolle ter ere van het afscheid van de commissaris van de Koningin Ir. J.B.G.M. Ridder van de Scheuren. Aangekocht door een vriend van hem, Dirk Hannema. Museumdirecteur van Boymans van Beuningen die, volgens de stem, fout was in oorlog en fout was met de aanschaf van de Emmaüsganger, de beroemde Vermeer-vervalsing door meester-vervalser Van Meeteren. ‘Tuurlijk was Hannema homoseksueel’, zegt Adam. ‘Hij deed er alleen niks mee. Hij was een estheet. Getrouwd met zijn hond.’

Adam voelt zich miskend. Tegelijk lijkt hij niet echt een hoge pet van zichzelf te hebben. Een minderwaardigheidscomplex, dat moge duidelijk zjn. Na de oorlog is zijn mal talloze keren opnieuw gebruikt door het Musée Rodin. Om dik aan te verdienen. Hij staat overal in Europa. Met zijn lul naar de kerk. Volgens Adam heeft Rodin zo’n beetje alles van Michelangelo gejat. ‘Een kopie van jatwerk’, noemt hij zichzelf.
Ook de vinger, die iets te lange vinger, komt van Michelangelo. In diens beroemde voorstelling van de schepping van de mens, zoals te zien in de Sixtijnse Kapel, wekt God Adam tot leven door diens vinger aan te raken. Bij de Adam van Rodin lijkt het een beetje alsof Adam de vinger met zich meezeult. Alsof de vinger nog brandt van Gods aanraking. Vandaar de wat getormenteerde houding en de getergde gelaatsuitdrukking.

‘Ik heb zin om te roken’, zegt Adam. ‘Einde bericht’, zegt een vrouwenstem. Adam blijkt te zijn gespeeld door Jeroen Willems. De monoloog was geschreven door Arnoud Holleman. In opdracht van de gemeente Zwolle. Ik kan het u van harte aanbevelen.

Molovich
Erkend miskend genie. Motto: succes is voor losers.

7 Reacties

  1. Fantasie kun je Arnoud Holleman in ieder geval niet ontzeggen

    https://nl.wikipedia.org/wiki/De_schepping_van_Adam#/media/Bestand:Creaci%C3%B3n_de_Ad%C3%A1m.jpg

    En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze ( Gen 1:26)

    Gods rechterarm is uitgestoken om een levensvonk van zijn eigen vinger over te dragen naar in die van Adam, wiens linkerarm gespiegeld aan die van God is uitgespreid, een verwijzing naar de gedachte dat de mens is geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God (Gen. 1:26). Een ander punt is dat de vingers elkaar niet aanraken. Het wekt de indruk dat God, de gever van het leven, het nog aan Adam moet gaan geven;

    En nu heb ik zin om te roken

  2. Wat mij trouwens opvalt is dat op het fresco van Michaelangelo de penis van Adam zo klein is je die bijna niet eens kunt ontwaren, laat staan als je 10 meter lager op de grond staat. Maar Adam kijkt inderdaad uit zijn ogen of hij wel wat leven van HEM de HEERE kan gebruiken! Gelukkig is alles goedgekomen!

  3. Wat ik maar wil zeggen is dat Rodin Adam heeft afgebeeld NA de zondeval (met een (blasfemische) rechter vinger en een flinke penis ), terwijl Michelangelo’s Adam keurig het boek volgt.

Laat een antwoord achter aan Max Molovich Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *