Lada

De haat jegens de Duitser was nog groot. Onze leraar geschiedenis maakte grappen over zijn fiets en dat ie die nog terug moest krijgen van de Duitsers. Hij was groot fan van Youp van ’t Hek. Als hij het niet met je eens was, sprak hij over gezeik van een dronken aardbei. Hij droeg een baard waarin broodkruimels rondzwierven. Ik meen me zelfs te herinneren dat hij geregeld over ‘de moffen’ sprak. Hij reed in een Lada en vertelde ons eens dat hij ooit midden in de nacht met die Lada bij een Duits hotel was gearriveerd en, nadat de hoteleigenaar een blik op zijn minderwaardige auto had geworpen, te horen kreeg dat alle kamers bezet waren. Maar toen mijn leraar geschiedenis op een of andere manier liet merken dat hij meerdere titels droeg, bleek er ineens wel een kamer vrij te zijn. Er is niets waarna de mof zo op geilt als op titels, beweerde hij. Erop terugkijkend twijfel ik ernstig aan het waarheidsgehalte van dit verhaal.

De ouders van een van mijn beste vrienden hadden ook een Lada. Wij zaten altijd met ietwat gemengde gevoelens in die auto. Wilden er niet graag in gezien worden. Ter gelegenheid van de verjaardag van mijn vriendje, gingen wij, samen met nog een ander vriendje, naar het Tropicana in Rotterdam. Op de terugweg gingen we tanken bij Shell. Het vriendje dat niet jarig was, vond dat niet kunnen. Shell zat in Zuid-Afrika en steunde dus het apartheidsregime. Aangezien de benzine bijna op was en hij geen zin had om met drie kinderen in de auto langs de kant van de weg te staan, reed de vader van mijn vriendje gewoon richting de Shell-pomp. “Als je hier gaat tanken, dan gaan wij wel lopen”, zei het vriendje dat niet jarig was. Ik hield mijn mond. “Jullie doen maar”, zei de vader. Hij stapte uit en ging tanken. Wij bleven zitten.

Molovich
Erkend miskend genie. Motto: succes is voor losers.

4 Reacties

  1. Het is wat met die auto’s:
    De meeste brandstof komt van landen met moorddadige regimes.

    Een Lada van meneer Poetin is ook niet alles.
    O.a. de Duitsers belazeren de boel met software.
    Elektrische auto’s worden hoofdzakelijk opgeladen met milieu-onvriendelijk opgewekte stroom, zijn perperduur en de meeste hebben geen fatsoenlijk bereik; die hybride-dingen worden alleen aangeschaft voor het gunstige tarief en hebben meestal verroeste ste(k)kerpennen.
    Japanse auto’s bevatten geloof ik walvisleer; wat weer een rede schijnt te zijn, dat veel “mileu-liefhebbers” een Japanse hybride aanschaffen ;-)

  2. Veel oud-nazi’s werden namelijk ook nóóit veroordeeld en in de processen die in Hagen werden gevoerd tegen SS’ers daar zij in het vernietigingskamp Sobibor werkten zoals Karl Frenzel, Hubert Gomerski, Johann Klier, Werner Dubois, Kurt Bolander en Erich Fuchs werden velen van hen tot levenslang veroordeeld al ontkwam Gustav Wagner, één van de ergste SS’ers. Frenzel en Gomerski (die beiden even erg waren als Wagner) werden later vrijgesproken door handige advocaten daar hun overlevenden slachtoffers al aardig dement werden.
    Maar zowel in Duitsland als in Rusland waren processen door de eeuwen heen toch niet altijd even rechtvaardig, laat staan fotogeniek!

Laat een antwoord achter aan Henk van S tot S Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *