Lada

De haat jegens de Duitser was nog groot. Onze leraar geschiedenis maakte grappen over zijn fiets en dat ie die nog terug moest krijgen van de Duitsers. Hij was groot fan van Youp van ’t Hek. Als hij het niet met je eens was, sprak hij over gezeik van een dronken aardbei. Hij droeg een baard waarin broodkruimels rondzwierven. Ik meen me zelfs te herinneren dat hij geregeld over ‘de moffen’ sprak. Hij reed in een Lada en vertelde ons eens dat hij ooit midden in de nacht met die Lada bij een Duits hotel was gearriveerd en, nadat de hoteleigenaar een blik op zijn minderwaardige auto had geworpen, te horen kreeg dat alle kamers bezet waren. Maar toen mijn leraar geschiedenis op een of andere manier liet merken dat hij meerdere titels droeg, bleek er ineens wel een kamer vrij te zijn. Er is niets waarna de mof zo op geilt als op titels, beweerde hij. Erop terugkijkend twijfel ik ernstig aan het waarheidsgehalte van dit verhaal.

De ouders van een van mijn beste vrienden hadden ook een Lada. Wij zaten altijd met ietwat gemengde gevoelens in die auto. Wilden er niet graag in gezien worden. Ter gelegenheid van de verjaardag van mijn vriendje, gingen wij, samen met nog een ander vriendje, naar het Tropicana in Rotterdam. Op de terugweg gingen we tanken bij Shell. Het vriendje dat niet jarig was, vond dat niet kunnen. Shell zat in Zuid-Afrika en steunde dus het apartheidsregime. Aangezien de benzine bijna op was en hij geen zin had om met drie kinderen in de auto langs de kant van de weg te staan, reed de vader van mijn vriendje gewoon richting de Shell-pomp. “Als je hier gaat tanken, dan gaan wij wel lopen”, zei het vriendje dat niet jarig was. Ik hield mijn mond. “Jullie doen maar”, zei de vader. Hij stapte uit en ging tanken. Wij bleven zitten.

3 responses

  1. Het is wat met die auto’s:
    De meeste brandstof komt van landen met moorddadige regimes.

    Een Lada van meneer Poetin is ook niet alles.
    O.a. de Duitsers belazeren de boel met software.
    Elektrische auto’s worden hoofdzakelijk opgeladen met milieu-onvriendelijk opgewekte stroom, zijn perperduur en de meeste hebben geen fatsoenlijk bereik; die hybride-dingen worden alleen aangeschaft voor het gunstige tarief en hebben meestal verroeste ste(k)kerpennen.
    Japanse auto’s bevatten geloof ik walvisleer; wat weer een rede schijnt te zijn, dat veel “mileu-liefhebbers” een Japanse hybride aanschaffen ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *