Leegstand

Zoals voorgelezen tijdens een avondje in Club Cele over leegstand in de binnenstad:

Des avonds mag ik dan een blogger zijn die in de duistere krochten van het internet zijn woorden vrij laat ronddwalen, overdag ben ik een eenvoudige copywriter bij wat wijzelf wel het grootste online warenhuis van Nederland noemen.

Mijn werkgever wordt vaak genoemd in het rijtje hoofdschuldigen van de voortschrijdende leegloop van winkelstraten. De klaagzang gaat als volgt: iedereen koopt alles online, niemand neemt meer de moeite om naar een winkel te gaan en doordat er steeds minder mensen komen, wordt het minder gezellig in de winkelstraat, waardoor er nog weer minder mensen komen. En voor je het weet, sta je met je nering in een spookstraat waar zo nu en dan een tumbleweed doorheen rolt en een blinde mondharmonicaspeler een deuntje van Ennio Morricone blaast.

Maar terwijl stenen retailers machteloos toekijken hoe ze hun klanten kwijtraken aan digitale monsters, leeft bij online retailers het idee dat je ook fysiek aanwezig moet zijn in de winkelstraat. Met een echte winkel, waar mensen naartoe kunnen om artikelen te bekijken en aan te raken en waar je ze persoonlijke service kan bieden. Helpt om een band met de consument op te bouwen. De kracht schuilt in de wisselwerking.

Van die wisselwerking zouden stenen winkels ook gebruik moeten maken. Maakt niet uit hoe klein je bent, je moet jezelf vandaag de dag ook in de digitale winkelstraat profileren. Met een webwinkel die er niet bijhangt als een plichtsgetrouwe echtgenoot die van de H&M naar de ZARA naar de Mango wordt gesleurd. Nog steeds zien de meeste websites van winkels eruit als digitale folders van een overheidsinstelling. Terwijl online en offline elkaar moeten versterken. Ook in de digitale winkelstraat moet je potentiële klanten verleiden om een kijkje te komen nemen.

Want voor hetzelfde geld vraagt die potentiële klant zich twee deuren verder of er nog wat te doen valt in de buurt, nadat zijn vrouw klaar is met het passen van een nieuw paar schoenen. Op dat moment kun je hem laten weten dat hij bij jou een hartverwarmend kopje koffie vindt. Of dat de gladiolen in de aanbieding zijn. Of dat er over een half uur een miniconcertje van Typhoon plaatsvindt. Ik noem maar wat.

En een dagjesmens die net bij Waanders de laatste Van Dis heeft gekocht, googlet even waar je in de buurt iets kan eten. Als blijkt dat er honderd meter verderop een lunchroom is waar Sylvia Witteman haar beste broodje bal ooit heeft verorberd, dan hoeft die dagjesmens geen twee keer na te denken waar hij of zij naartoe gaat.

Die potentiële klant is tegenwoordig permanent op twee plekken tegelijk aanwezig. In de fysieke werkelijkheid en in de digitale werkelijkheid. Als je een bruisende winkelstraat wil, dan moet diezelfde winkelstraat ook digitaal bruisen.

7 responses

  1. Dat geklaag van die stenen winkeliers kan ik niet serieus nemen. Terwijl de run naar de webshop al jaren een feit was werd je in hun winkels nog bruusk afgeblaft. Nog steeds trouwens. In Amsterdam in ieder geval. De (klant)vriendelijkheid en deskundigheid laat staan betrokkenheid zijn er ver te zoeken. Maak je een keertje een behulpzame verkoper mee sta je te juichen en onthou je dat om na te vertellen, zo zeldzaam is het.
    Dus wat mij betreft: op naar de webshop.

    Lijkt trouwens precies op het geklaag van de taxibranche over Über. Ja je kan je er wat van voorstellen als een zooitje cowboys zonder enige verplichtingen de markt overnemen. Maar als je net als ik (en 100 medereizigers) gisternacht zonder enige uitleg in de Bijlmer bent gedumpt door de NS (in de fokking Bijlmer godverdomme, waar ik op een blauwe maandag lang geleden – twas eerder een groezelige zaterdag – ben verkracht door een neger uit Togo, u begrijpt nu mijn lichte paniek) en je hebt daar een taxi geprobeerd te nemen om toch nog je stulpje te bereiken, dan is vanochtend bij het opstaan je conclusie: Über kom er maar in.
    WAT.EEN.EIKELS.

  2. Of over wat er allemaal door je heen gaat als je in de supermarkt staat te twijfelen over welke koekjes of zoutjes je uit het overweldigende aanbod moet kiezen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *