Carrière en moederschap

Michiel Huisman is het nieuwste boegbeeld van Chanel, de eerste Nederlander op die felbegeerde en dik betaalde post. In die hoedanigheid speelt hij een hoofdrol in het laatste reclamefilmpje van het concern. Dat door de huidige strategie geen reclamefilmpje meer mag heten maar een heuse film. De Volkskrant duidt het verhaal voor mij – gelukkig anders had ik er nooit zo veel achter gezocht: een succesvol topmodel (Giselle Bündchen) gooit, zeer tegen de tijdgeest in, haar carrière overboord om haar relatie te redden.

Het toeval wil dat Tara Elders, IRL-echtgenote van Michiel Huisman, op vergelijkbare manier háár filmcarrière opgaf om voor hun dochter te zorgen. Het acteursechtpaar vestigde zich in de VS nadat het mannelijk onderdeel een vaste aanstelling bij HBO kreeg. Hij vloog bovendien constant naar het buitenland voor rollen in uiteenlopende producties. Moeder Tara besloot voor haar kind op te komen: als zíj bleef acteren, was er niemand meer thuis voor het kleine grut. De carrière van Michiel ging sky high, die kreeg dus voorgang. Destijds had ik, te midden van een berg mixed feelings, bewondering voor haar onorthodoxe keuze. Een paar generaties geleden was zoiets nog gangbaar, tegenwoordig cijfert geen vrouw op weg naar de top zich meer weg voor het gezin. Het kind wordt overal in de westerse wereld dagelijks met het badwater weggegooid.

Facebook en Apple, hip als ze zijn, springen in op deze ontwikkeling: ze faciliteren het invriezen van embryo’s pardon eicellen van hun vrouwelijke werknemers, zodat een eventuele moederschap niet in de weg zal staan van hun werk. Dát is de kant waar we op gaan. Menopausaal en moeder. Ik wens de nieuwe generaties veel sterkte.

Aan de andere kant kan het weer een stepping stone vormen in het bereiken van één van mijn doelstellingen voor het universum, namelijk het acuut laten krimpen van het aantal mensen op aarde. Onzin moet je aanmoedigen is mijn motto, en dat moet ik hier op toepassen. Hoe meer vrouwen het moederschap uitstellen, hoe minder baby’s er geboren worden. Zo simpel is dat.

 

 

http://www.volkskrant.nl/leven/hoe-is-de-nieuwe-chanel-no-5-commercial-met-michiel-huisman~a3769702/

http://www.youtube.com/watch?v=8asRWe5XNw8

http://www.nrcq.nl/2014/10/15/apple-en-facebook-vriezen-graag-eitjes-in-van-vrouwelijke-werknemers

3 responses

  1. Wat is dat Volkskrantstukje vreselijk amateuristisch geschreven. Hebben ze de stagiaire niet goed in de gaten gehouden?
    OZ, je maakt je schuldig aan contra-revolutionair gedrag.

    • Klopt. Al wil ik absoluut niet terug naar de situatie dat we geen keuze hebben. Dat vrouwen thuis horen en mannen op het werk. Iiew. Ten eerste: mannen zijn nu veel meer betrokken met de opvoeding, laat het aub zo blijven! Diekant op is een wereld te winnen (vaderschapverlof uitbreiden! Mores op de werkvloer veranderen! etc) Ik ben van mening dat vrouwen, eenmaal moeder, zelf moeten beslissen hoe ze hun tijd verdelen tussen zorgtaken en werk. We moeten uitkijken voor elke vorm van dwingelandij, een kant of die andere. Dus zorgzame vrouwen die niets liever willen dan thuis met de kroost zitten niet de arbeidsmarkt op duwen. Aan de andere kant: goede en betaalbare opvang voor moeders die door willen werken. Een maatschappij is daarmee gebaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *