Goed Volk

De nieuwe advertentiecampagne van de Volkskrant geeft een stem aan het goede volk, dat niet schreeuwt, zich laat informeren en niet neerkijkt op anderen. Prototypes van de überabonnee staan dagelijks paginagroot
in de krant. Gemiddelde, gezonde, zo op het eerste gezicht tolerante lezers die eerst nadenken voor ze iets zeggen, zich genuanceerd laten informeren en met respect voor de ander hun mening uitwisselen.
Daarbij verstandig uitgesmeerd over de verschillende leeftijdscategorieën.
Vlees noch vis, zoals de hele campagne een irritante spruitjeslucht ademt. Ik heb nog geen allochtoon of gehandicapte gezien, bovendien
staat de geëtaleerde braafheid me tegen.
Goed volk schreeuwt namelijk wél als het stuitende misstanden tegenkomt, onteigend wordt of bestolen. De Volkskrant raadt ons aan
eerst informatie verzamelen. goed na te denken en vooral ook rekening te houden met degenen die onze gezamenlijke boel grotelijks belazeren.

Dat goede volk dacht ik dus aan de telefoon te krijgen toen ik een tijdelijke adreswijziging voor de bezorging van mijn ‘Goedvolkkrant’ door wilde geven. Na een kwartiertje in de wacht werd ik inderdaad door de lezersservice vriendelijk geholpen en na het tot drie keer luidkeels herhalen van de nieuwe adresgegevens leek niets – Goed Volk luistert helaas niet altijd even zorgvuldig- de continue ontvangst van mijn krant in de weg te staan.
Tot ik het bevestigingsmailtje van de manager lezersservice onder ogen kreeg, waar in zowel het nieuwe adres als de postcode een koddige,
maar foutieve verhaspeling hadden ondergaan.
Kan gebeuren, daar gaan we samen nog even om lachen, dacht ik nog en opnieuw de wacht opgezocht. Een andere mevrouw, bleek niet ontvankelijk voor de wijziging die ik aan wilde brengen. Het door mij genoemde nieuwe adres bleek na drie keer ‘inkloppen’ niet in haar systeem te bestaan.

Het spijt me, u moet nog maar eens goed kijken of u de juiste postcode..
Maar dit IS de juiste postcode..
Maar hij bestaat niet, mijn systeem zegt..
Maar uw systeem is toch niet almachtig..
Ik kan verder niets voor u doen..
Wel eens gehoord van Postcode.nl, kijk daar dan even.
Dat kan niet met deze computer..
Dus nu gaat mijn krant in plaats van naar Rozenstraat 7 naar Kamperfoelieplein 21?
Inderdaad meneer..
En daar kunt u niets aan doen?
Als uw adres niet bestaat niet nee..
Stuurt u dan de krant maar weer naar mijn oude adres..
Dat is jammer genoeg uit het systeem verwijderd..
Dus IK besta niet?
Dat hoort u mij niet zeggen..
Dan zeg ik mijn abonnement op..
Wat is uw adres en postcode?
*&^^*&@€&!!..
Niet schreeuwen meneer dat helpt u niets..
Ik wil NU uw manager spreken..
Die is er niet..u kunt via de website..
Dit lijkt wel Kafka..!!
Wie?
KAFKA!
Die naam is hier niet bekend, kan ik verder nog iets voor u doen?

Goed Volk
werkt niet bij de Volkskrant.

7 Reacties

  1. De dagbladspoeling wordt dun hier in de Lage Landen:
    De populistische, hyperige T(…) – sorry, ik krijg de hele naam niet uit m’n toetsenbord – kon je met goed fatsoen al niet lezen, door deze Gutmenschen-campagne heeft bovengenoemde krant zich ook definitief gediskwalificeerd:
    Hoeveel dagelijkse periodieken blijven er over, in dit land?..

  2. Om met zulke problemen om te gaan moet je je verplaatsen in de persoon die tegenover je zit, die persoon is in dit geval een computersysteem. Je moet een worden met de computer, je moet de computer zijn: star, traag van begrip, steeds die dingen herhalen waarvan onomstotelijk vaststaat dat ze waar zijn, niet ingaan op de vraag waarom het systeem iets niet kan. Het vergt een omschakeling, maar het kan.

    1. Maar hoe doorbreek je een patstelling? Zoals ik laatst had (vergelijkbaar met Pasquali), dat mijn postcode volgens hun systeem gekoppeld was aan een andere straat?

      1. “Ik begrijp dat uw systeem deze informatie niet heeft, maar ik heb een abonnement en u moet zorgen dat ik de krant krijg/ u wilt toch ook dat ik de krant krijg? Kunt u misschien een andere manier bedenken waar op we dit kunnen oplossen?”
        Vriendelijk blijven. Ik had ook eens zo iemand aan de lijn. Het probleem is dat ze zelf niet om kunnen gaan met de problemen en veel te maken hebben met lastige klanten.

        Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik een spaarrekening bij de Postbank heb gehad, waar ik jarenlang geen afschriften meer van heb gekregen omdat mijn adreswijzigingen niet verwerkt werden. Het enige wat ik toen nog kon doen was zeker stellen dat de rekening nog bestaat en dat het geld er op staat. Ondertussen heb ik de rekening opgeheven en het geld op een andere rekening gestort.

        Er zijn fouten die niet op te lossen zijn. Fouten die vroeger niet voorkwamen (toen waren er andere problemen). In dat geval kun je alleen nog maar opzeggen en een ander produkt nemen. Investeer er vooral niet teveel moeite in, tenzij je het als sport bedrijft en er een blog over schrijft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *