Internetgasten: deel 2

Waarin Kippfest u meeneemt in zijn waardering voor internet. Met lofredes op het verleden, op Google, op memes en op een pornosite als hét verdienmodel voor kunst van de toekomst!

(Voor deel één, over hamsterdance en boeken enzo, klik hier. )

Kippfest: Welkom terug bij Internetgasten. Kippfest; voor de pauze had jij het over startpagina.nl ontvluchten. Dat kan ik me ook nog wel herinneren, die tijd.

Kippfest: Ja, toen was het nog de tijd van linken, en niet van zoeken. Maar ja, toen kon dat ook nog. Het hele nederlandse internet bestond uit startpagina, the hun, en misschien 10 andere websites. En dan deed je nog wat voor een link, he. Het stelde wat voor. Een link was bijna advertentieruimte. Daar klikten toen ook nog mensen op. Mensen hadden zelfs “gratis te gebruiken” banners van hun site voor anderen. Nu is een linklijst een lijstje van mensen die je aardig vindt, of bewondert ofzo. Meer een trofeeënkast, om te laten zien in welk wereldje jij je thuis voelt.
Ik kan me nog herinneren dat alt0169 voor het eerst een reactiemogelijkheid kreeg bij blogposts, en dat er hele discussies plaatsvonden over hoe mensen alleen reageerden zodat hun naam met link op een pagina verscheen.
Drie keer reageren met een link, bam! SPAMMER! Iemand tot spammer bestempelen was een beetje wat de godwin nu is.
En dan had een megatopdiscussie 80 reacties ofzo. Vergelijk dat nu eens met geenstijl, waar elk bericht 800 man langs elkaar heen verbaal zitten te kotsen! Ja, dat was een tijd, maar dit natuurlijk ook.

Kippfest: http://www.alt0169.com zei je. Dat was een grote. Daar had je ook een fragment van uitgekozen:

—–
Broddelend Nederland

27-06-2000 23:39 [2552] JB

In navolging van ondermeer backflip, blink, clickmarks, coolsync en MyBookmarks – er zijn er nog dertig – is er nu ook eindelijk een Nederlandse site waarmee je je bookmarks online kunt kieperen.

Het nog belabberder vormgegeven en ondoorgrondelijke gedrocht heet mijneigenfavorieten.nl en de waarlijke doorzetter kan er naar het schijnt een eigen startpagina mee opzetten.

Jan de Vries zou Jan de Vries niet zijn als-ie een en ander niet voor u zou uittesten.

www.mijneigenfavorieten.nl/jandevries

Ziet u, het is mij gelukt een pagina op te zetten! Voor uitbreiding cq. correctie klikt u op het woordje prive. Ik vraag me af waarom ik me weer met zulks SubZeroZut bezig houd…

Maak er wat van: login jandevries, pass jandevries.

(mijneigenfavorieten.nl is er om fijn te kunnen HATEN, de satanskerk is alom.)

(Bron: http://www.alt0169.com/0060.shtml )
—-

Kippfest: Waarom deze post?

Kippfest: Het was voor mij persoonlijk een brug naar het nieuwe internet. Dat ik zelf ging zoeken op google naar “Zut” om ook erop te gooien. Voor mij staat deze post symbool voor de explosie van nederlandse blogs, en voor de ontwikkeling van zoeken als kunstvorm. Echt, google hoort een Nobelprijs te krijgen voor zijn zoekalgoritme. Het heeft bijgedragen aan alle kennis van de wereld voor iedereen beschikbaar te maken, op een veel grotere manier dan het uitvinden van de boekdrukkunst.

Kippfest: Google was niet de eerste.

Kippfest: Ja maar al die anderen, altavista, Ilse enzo, het was allemaal rotzooi. Grabbelton werk. Bij google was het de eerste keer dat ik dacht: ik zoek iets, en vind het best mogelijke resultaat. Daar had ik echt het idee dat het hele internet met elkaar verbonden was.

Kippfest: En die explosie aan blogs, was dat een goeie?

Kippfest: Alle explosies zijn goed dude! HAHAHA. http://www.Retecool.com, alt0169, http://www.drunkmenworkhere.org/scorelog enzo. Allemaal hun eigen smoel. Allemaal goochelaars die op magische manieren aan content kwamen. En het was goeie content: alles was nieuw en eenmalig; en zo’n linkdump presenteerde dat dan.
Nu gaat het meer om je stem laten horen. http://www.geenstijl.nl heeft dat tot de perfectie doorgevoerd. Die heeft een stem als stijl ontwikkeld, zoekt en kneed geschikt personeel die in de stijl passen, en verdient er goudgeld mee. Dat is kunst.
Linkdumpen gebeurt nu door iedereen, op twitter en facebook enzo. Freaks, memes en de leukste thuis.

Kippfest: memes vinden wij intressant, niet waar?

Kippfest: Yes precious! HAHAHA! Maar ja, dat wel. Bouwblokken voor de meute. Het is net als de Simpsons: je geeft een leger komieken een kader, en laat ze lekker losgaan daarin. Ik vind het een intressante ontwikkeling. Ook hoe de goeie geselecteerd worden: hoe meer het in de smaak valt, hoe meer het gedeeld wordt, hoe populairder het wordt. Het is een hyrarchiesch systeem: uit de “freaks” en “Leukste thuis” categorieën groeit iets uit tot een meme, wordt daarmee een bouwsteen, waarmee de meute dan gaat bouwen.

Kippfest: Net als vroeger hamsterdance dus, wat hitlerdance en een reeks andere navolgers kreeg.

Kippfest: Ja. Soms werkt het, soms niet. Net als Hemingway met zijn 6 woorden verhaal. In theorie een perfect spelletje voor de hele wereld, in de praktijk lijkt alles op een na-aper en minder goede uitwerking. Met memes werkt het wel. En het levert intressante resultaten op, die één iemand alleen nooit kan bedenken. Neem Dolan Duck.

Kippfest: We hebben een reeks fragmenten. Wil je ze inleiden als een powerpointpresentatie?

Kippfest: Nou, neem eerst eens deze. Een typisch voorbeeld. Deze setup, toewerkend naar een “Gooby pls” is de bron van een hele reeks cartoons. Dolan geeft een suggestie, Gooby accepteert in eerste instantie, maar krijgt dan twijfels, meestal ingeluid door een “Wait a minute/seic”. Dolan reageert dan meestal met een “Gooby pls” wat natuurlijk meestal betekent dat Gooby’s vrees weldegelijk gegrond is. Het eerste voorbeeld is een behoorlijk flauwe, maar wel intressant vanuit een actualiteits perspectief. Dat is vaak mooi aan memes, dat het iets uit een tijd pakt. Hoe leuk dat is over 150 jaar weet ik niet, maar ja, wat is wel leuk na 150 jaar?

Het wordt leuk als de makers wat losser gaan met het principe, en het absurder maken:

http://memebase.com/2012/07/26/gooby-dolan-bogs-regards-dolan-duck-diogenes-duck-2/

Dat vind ik het mooist aan memes, aan het feit dat je iets loslaat aan een meute. Als ik zelf iets maak, vind ik het moeilijk het idee los te laten. Dat geeft een bepaalde coherentie, maar kijk bijvoorbeeld naar deze reeks:

En:

Zoiets begint met iemand die iets wil vergallen, iets nog lelijker maken, en dan krijg je weer iemand die dat wil overtreffen. Kijk die evolutie! Dat is verdomd moeilijk om in je eentje te bereiken, voor mij dan.

Kippfest: Waarom denk jij dat Hemingway’s 6 woorden verhaal niet werkt, en dit wel?

Kippfest: Geen idee, maar bij Hemingway lijkt het bijna bedoeld als een “Hee doe mij na”. Het ziet er al gelijk uit als spel. Memes is meer een onbedoeld iets, wat tot in de vernieling verkracht wordt.
Vroeger was plagiaat een hoge kunstvorm; imitatie de grootste vorm van vleierij enzo; tegenwoordig is verkrachten dat.
En breken van regels is natuurlijk altijd leuker dan binnen de lijntjes kleuren. Als iemand een 7-woordenverhaal als 6-woorden verhaal deponeert en serieus met iedereen in discussie zou gaan over dat het wel een 6woorden verhaal is, dan zou ik dat waarschijnlijk wel leuk vinden.

Kippfest: nu ben jij een schrijver die zijn werk onder andere te koop aanbied… Deze meme-industrie pakt een idee van iemand, en maakt het een anoniem massaal iets. Stoort je dat niet?

Kippfest: Niet zolang er ergens een bron naar het orginele materiaal te vinden is. Ik vind dat je het idee en de artiest gescheiden moet houden.

Kippfest: Een bron IS de koppeling, dude!

Kippfest: Voor iemand die zoekt! Dat is het punt. Sommigen willen een grap zien. Wat intresseert hun het wie het heeft gemaakt? Anderen zien een grap, en denken, woah, wat geinig bedacht, ik wil meer weten over de persoon die dit gemaakt heeft. Die twee groepen moet je niet op één hoop gooien. Hetzelfde met muziek. Sommigen horen een leuk plaatje, anderen worden fan van de artiest. Bij die laatste groep moet de artiest wezen om te bedelen om centen, niet bij de eerste. Die krijgt alleen maar een pesthekel aan je als je gaat springen en schreeuwen “Hallo, hee, dat heb ik gemaakt jongens, hallo, beloning??”

Kippfest: Dus mogen die het jatten omdat ze het niet intresseert?

Kippfest: Kopen zouden ze het toch niet.

Kippfest: Maar er worden wel miljoenen verdiend met de illegale industrie, geld wat niet naar artiesten gaat.

Kippfest: Ja, nou, zo’n Kim Dotcom bijvoorbeeld, ik zie dat gewoon als bewijs dat de muziekindustrie geen idee heeft waar het mee bezig is. Als hij er honderd miljoen mee kan verdienen, waarom de muziekindustrie niet? Alleen omdat hij advertenties aanbied. Als iTunes met een versie komt waar de muziek de helft kost, maar er wel reclames verschijnen in je beeld, zou die versie een stuk populairder zijn. Wat naar mijn mening wel de vraag doet rijzen hoe effectief reclame is. Ik bedoel, ik heb er een blinde plek voor ontwikkeld. Maar goed.
Hier is een vraag voor je: weet jij wat het meest briljante verdienmodel op het internet vandaag de dag is voor de creatieve industrie?

Kippfest: … Aangezien ik jou ben, ja.

Kippfest: Het was een retorische vraag.

Kippfest (in koor): http://www.myfreecams.com ! (NSFW)

Kippfest: Dit pakt alle goeie monetaire ideeën van het hele internet, en balt het allemaal samen. Ik begrijp niet waarom de hele creatieve industrie niet hiermee werkt. Het concept is als volgt: myfreecams is een platform voor webcam pornosterretjes. En, wordt vervolgens vrolijk de nadruk op gelegd, de site is volledig gratis. Natuurlijk kan je wel betalen: je kan “tokens” kopen, waarmee een verscheidenheid aan zaken gekocht kan worden, zoals een privégesprek met de webcam mevrouw, waarin op de klant zijn privéwensen wordt ingegaan, of zelfs gebruikt ondergoed. Elke webcam-mevrouw heeft een profiel, een beetje als facebook light. Zie je hoe briljant dit systeem is?

Kippfest (klikkend): ik zie vooral blote vrouwen.

Kippfest: precies. Wat we dus hebben, is een artiest die haar waren gratis aanbied. Of in elk geval, haar prijs bepaald. Als je kijkt naar de meest populaire vrouwen, zul je zien dat dit meestal degene zijn die gratis hun arbeid verrichten, echter.

Kippfest (klikkend): WOAH! DUDE! Zij gebruikt een DILDO!!

Kippfest: in het chat-gedeelte rechts kan je zien waar ik het eerst over had: de tweedeling tussen fans, en degenen die gewoon een blote vrouw willen zien vingeren. Kijk, de laatste groep is stil, de eerste groep is aan het praten, tegen elkaar aan het opbieden, en de stille groep afkafferen omdat ze “parasieten” zijn die niet meebetalen. Normen en waarden zonder tussenkomst van de artiest of de industrie. En dit betalen is intressant.

Kippfest (furieus doorklikkend): Wat?

Kippfest: Inderdaad. Het is een vrije-hand versie van kickstarter. Kijk, daar bijvoorbeeld, die mevrouw. Ze heeft een topic ingesteld met als titel “3645 till squirt/cumshow”. Mensen die betalen, investeren dus eigenlijk in een toekomstig creatief product!

Kippfest (enigzins klikkend, maar wantrouwend opkijkend): … waar de “parasieten” dus ook van kunnen genieten, zonder te betalen.

Kippfest: De fans betalen niet voor het product. De fans betalen om aan te geven hoezeer ze fan zijn in de pikorde der fans. En zonder geld komt er helemaal geen cumshow. Plus dat er perks zijn. Je kan ook videos kopen. Je kan je eigen naam laten schrijven op een van de vrouw haar borsten. Dit is het creatieve model van de toekomst. Ik zie ooit een kickstarter gemaakt worden voor hollywood films. Voor die laatste film van de New Kids werden ook aandelen uitgeschreven. Fantastische tijden, mensen!

Kippfest (klikkend): ik geloof dat het tijd wordt voor een pauze. Vijf minuten ofzo. Kunnen we daarna ontspannen over kunst enzo praten.

(pauze)

2 responses

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *