Gewoon koeien

9 december 2011
Door Spencer Brandsen Geplaatst in Kort Nurks

Ik hou van kunst, vooral van moderne. Een onderzoek naar de reden van dat laatste heeft me geleerd dat het vermoedelijk met verveling te maken heeft. Want hoe fraai geschilderd mensen, dieren, landschappen, bossen bloemen enz ook kunnen zijn, op een gegeven moment  heb je het wel gehad met afbeeldingen van de zichtbare werkelijkheid. Zo is het mij althans vergaan. Marcel Duchamp werd mijn held, met zijn urinoir, het grote glasraam en een fietswiel ondersteboven op een krukje. Met het afbeelden van de zichtbare werkelijkheid had dit alles weinig te maken. Het was meer mentale  kunst, kunst die zich in je hoofd afspeelt. Net als het zwarte vierkant van Malevich, het door Wim T. Schippers leeggieten van een  flesje Cola in de Noordzee, de abstract geometrische constructies  van Mondriaan en de erbij behorende kunsttheorieën. Maar het kan ook andersom. Dat je een punt bereikt waarop je doodmoe bent van haaien  in formaline, knielende Hitlers, strontmachines, getatoeërde varkens of de gigantische sculpturen van Anish Kapoor. En dan  getroffen wordt door bijgaande aquarel van Erwin van Zijl. Men hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om hem te kunnen waarderen. What you see is wat you get. Gewoon een paar ouderwetse koeien. Gewoon romantisch mooi. Punt.

Aanbevolen:

31 Responses to Gewoon koeien

  1. Ben Hoogeboom op 9 december 2011 om 12:26

    Mooie koeien inderdaad. Het is wel jammer dat Erwin van Zijl, de schilder, ook gaat praten over zijn schilderijen. Hij zei bijvoorbeeld dit:
    ”De koe met haar gevarieerde uiterlijke kenmerken krijgt vooral betekenis door de manier waarop je ernaar kijkt of wat je ermee doet. In die zin is het onderwerp ondergeschikt aan het artistieke proces.”
    Dat moeten schilders niet doen, praten.

    • Rigo Reus op 9 december 2011 om 20:16

      Dan had hij het waarschijnlijk niet over Lakenvelders of Blaarkoppen, want die vind ik weer allemaaal op elkaar lijken.

  2. Spencer Brandsen op 9 december 2011 om 12:35

    Mee eens. Maar dat taaltje schijnt er nu eenmaal bij te horen.

  3. Ben Hoogeboom op 9 december 2011 om 14:36

    Ik geloof dat ze het zo onderwezen krijgen, want ze praten allemaal zo. Ik heb een paar jaar lang een maandblad van een galerie volgeschreven en ik heb ook veel tijd doorgebracht in die galerie. Daar was eens een kunstenaar die zei ‘genetisch-abstract’ te werken. Ik zal zijn naam ongenoemd laten.
    Wat vind je trouwens van deze Rus: http://www.tyukanov.com/?

    • Spencer Brandsen op 9 december 2011 om 15:00

      Zegt me niet zo veel. Maar hij zou een goede illustrator van sprookjesboeken zijn.

  4. Ben Hoogeboom op 9 december 2011 om 20:58

    Ja, daar heb je wel gelijk in. Die Tyukanov is ook een vrolijke snoeshaan. En vrolijkheid in de kunst is altijd verkeerd. Dat is ook zo voor de muziek: die moet ook droef van toon zijn. Dat zou bij wet moeten worden vastgelegd.

    • Spencer Brandsen op 9 december 2011 om 21:50

      Gezien het huidige politieke klimaat lijkt het me waarschijnlijker dat wettelijk
      wordt vastgelegd dat de kunst moet verdwijnen wegens gebrek aan vrolijkheid. Maar het is waar, er is weinig opgewekte kunst.

  5. Ben Hoogeboom op 9 december 2011 om 22:42

    Een Duitse klavicinist, Torben Klaes, heeft me een paar jaar geleden ingewijd in de muziek van de zonen van Bach. Nu ontmoet ik hem op Facebook, waar hij vanavond deze muziek van Lechner op zette: http://www.youtube.com/watch?v=190A5wGGZpo&feature=share. Dat is de muziek waar ik van houd.

  6. Spencer Brandsen op 10 december 2011 om 00:22

    Wel mooi, maar volgens mij minder goed dan Bach. Hoewel ik meteen toegeef dat ik er geen verstand van heb. Maar deze muziek scoort dus bij jou hoog op de kunstschaal? Ik vind dat wel een interessant onderwerp: het kunstgehalte van muziek. In mijn ogen maakten de Beatles geen kunst, maar voor Strawberry Fields zou ik wel een uitzondering willen maken. Maar waarom? En horen anderen dat ook? Als u begrijpt wat ik bedoel..

  7. Ben Hoogeboom op 10 december 2011 om 03:59

    Ik ben een liefhebber van de oude muziek, van de muziek van Byrd, Ockeghem, Dufay, Tallis. Ook van Bach natuurlijk, maar die hoor je al overal.
    Ik ben ook een liefhebber van Dylan en Tom Waits, en ook van een componiste als Goebajdoelina.
    Strawberry Fields was, lijkt mij, een uit de hand gelopen LSD-trip die ze nog nét aan hebben kunnen redden en tot een single hebben kunnen maken.

  8. Spencer Brandsen op 10 december 2011 om 08:33

    Jij hoort dus duidelijk iets anders dan ik, maar dat van die LSD schijnt wel te kloppen.
    Oude muziek vind ik vaak zo eh.. oud klinken. Maar weer niet als Glenn Gould Bach speelt.
    Van Waits en Goebajdoelina heb ik cd’s, ook van Oestvolskaja.
    Maar waar het me eigenlijk om gaat is de vraag wanneer muziek kunst wordt, wat daar voor nodig is. Is bijvoorbeeld Kind of blue van Miles Davis kunst? En als dat zo is, waarom dan? En waarom is Michael Jackson geen kunst?

  9. Ben Hoogeboom op 10 december 2011 om 09:23

    Glenn Gould heeft ook stukken van bijvoorbeeld Byrd en Sweelinck gespeeld, dat is ouwe taaie troep van vóór Bach, waarvan ik nu eenmaal enorm houd.
    Je stelt een zeer moeilijke vraag over muziek als kunstvorm. Maar je kunt het ook eenvoudig zo zien: als een stuk muziek jou bevalt, dan kun je het kunst noemen. In mijn geval is Mozart dan geen kunst bijvoorbeeld. Tenminste, lang niet altijd. (Dat gepriegel.)
    Oestvolskaja! Goed dat je haar naam noemt, want daar was ik al een paar dagen naar op zoek, ik wilde haar ook noemen in dar stukje van me. Toen ik haar niet kon vinden, heb ik Goebajdoelina maar genomen.
    Ik heb je naam overigens genoemd in mijn BBZ-stukje van vandaag: http://hoogeboom.blogspot.com/2011/12/275-het-culturele-zelfvertrouwen.html.

  10. Oud Zeikwijf op 10 december 2011 om 11:20

    Lao Tsu zegt het mooi:

    “De vijf kleuren verblinden het oog, de vijf tonen verdoven het oor, de vijf smaken bederven het gehemelte.”

    Je wilt steeds meer, steeds anders. In eenvoud blijven is het moeilijkste.

    • Ben Hoogeboom op 10 december 2011 om 11:58

      Was dat niet Confucius die dat zei, OZ? Het klopt overigens wel. Als je nagaat dat ik de afgelopen vijf jaar drieëneenhalf jaar dagelijks stukjes heb gemaakt, dan wil je wel weten dat het elke dag een stukje moeilijker wordt. Aan de andere kant: als je gewoon praat zoals je in de keuken praat tegen de aardappelen, dan kan er weinig mis gaan.

      • Oud Zeikwijf op 10 december 2011 om 13:36

        Niet alle quotes uit het Oude China zijn van Confucius, Ben! Sommige zijn echt wel van Lao Zi, of van Zhuang Zi. Zoals de vlinder die droomt dat hij Zhuang Zi is of andersom, dat is toch echt wel van Zhuang Zi, al zouden velen zweren dat die van wie-anders?-Confucius is. Maar goed. Lao Zi heeft waarsch. niet eens bestaan, dusss… Maar toch, om zijn tegenpool Confucius (Laatmaarwaaien-LaoZi vs Strengindeleer-KungZi) een uitspraak toe te dichten, laat zelfs een pseudolijk zich in zijn pseudograf omdraaien.

        • Spencer Brandsen op 10 december 2011 om 13:49

          Mijn favoriet is Tse Tse. Volgens sommigen een lichtgewicht, maar ik zweer er bij.

          • Tze de Jager op 11 december 2011 om 14:46

            Als je niet aan tafel zit, praat je ook niet mee.

  11. Spencer Brandsen op 10 december 2011 om 12:20

    Ik moet dus van jou ‘s ochtends al aan de drank?

  12. Ben Hoogeboom op 10 december 2011 om 12:52

    Nee, éérst schrijven en daarna pas aan de drank. Dus ’s avonds.
    Heb jij trouwens de verhalen van de Engelse schrijver John Collier wel eens gelezen? Het zijn verhalen à la Roald Dahl, maar dan een stuk beter.

  13. Spencer Brandsen op 10 december 2011 om 13:22

    Nee, nog nooit gelezen, wel eens van de naam gehoord. Ben nu Mens Plus [positieve titel toch?] van Frederik Pohl aan het lezen op aanraden van Vincent Nemo. Science fiction.

    O, ik kan dus gewoon ‘s avonds blijven drinken? Alleen moet ik overdag een stukje schrijven? Dat valt te proberen. En wat Molovich betreft heb je gelijk, hij is de goedheid zelve..

    Dat praten tegen aardappelen, is dat een effectieve therapie?

  14. Heer Ane op 10 december 2011 om 14:04

    Bij mij werkt het goed. Mooie koeien trouwens.

  15. Sikbock op 10 december 2011 om 20:59

    @ Ben: als je van gewoon romantisch mooi houdt; ken je de liederen van Brahms? deze bijvoorbeeld, gezongen door Jesse Norman http://www.youtube.com/watch?v=HGse9XnFMBk heerlijke begrafenismuziek!

    Ik vind de uitvoering van oes eig’n Jard van Nes nog mooier, maar die kon ik ff niet vinden dit is DE aanrader wat dat betreft btw: http://www.amazon.com/Brahms-Lieder-Johannes/dp/B000003VEM

    • Spencer Brandsen op 11 december 2011 om 20:15

      Wel mooie muziek, maar ik kan niet goed tegen klassieke vrouwenstemmen. Ik weet niet wat het is, maar ik krijg er een raar gevoel van in het hoofd en ook in de urinewegen lijken merkwaardige dingen te gebeuren. Aan Brahms ligt het niet, want ik heb iets van hem op cd met cello en dat gaat prima.

      • Sikbock op 11 december 2011 om 21:47

        ic.. ik heb dat met de kopstem, ik krijg dan het gevoel dat mijn broek te strak zit

        • Spencer Brandsen op 11 december 2011 om 21:57

          Zou het komen door de onnatuurlijke klank van onderhavige stemmen? Dat je lichaam daar op reageert.

  16. Sikbock op 10 december 2011 om 21:43

    spamfilter?

  17. Monty Python op 10 december 2011 om 21:51

    Spam spam spam spam

    Spam spam spam spam…

  18. Sikbock op 11 december 2011 om 19:29

    mag mijn post van 20:59 uit de spambak?

  19. Molovich op 11 december 2011 om 19:38

    Ik zal eens kijken wat ik kan doen, Sikbock.

  20. Molovich op 11 december 2011 om 19:40

    Gefikst. Twee linkjes zien we hier als spam. Je moet streng zijn.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

Verdachte

‘Ach, meneer de agent, u heeft mijn mondslijm genomen voor het DNA. Dat wordt nu onderzocht, dus probeert u nu niet mij te bewegen om te bekennen. Alstublieft. Jawel, ik was in de buurt toen dat meisje vermoord werd, want ik moest een fornuis afleveren bij haar buren. Maar meer dan in...
Meer »

Parkflarden (1)

Elke middag wordt op het schoolbord voor de ingang van het restaurant het dagmenu geschreven. Vandaag schaft de pot: ‘Roodborstfilet met wokgroenten en gebakken aardappels, op=op.’ Als ik binnenkom informeer ik of er als voorafje ook mezenpaté geserveerd kan worden. Het invalmeisje achter de bar kijkt me niet begrijpend aan. Ik...
Meer »

Jack

Mijn uitslag is alweer wat weggetrokken. Kleine rode bultjes in de nek die ineens lelijk opspelen en een nacht lang onbedaarlijk jeuken. Gisteren was Jack de Vries namelijk prominent aan tafel bij DWDD. Jack weet bij elk optreden de grenzen van de leugen weer een paar meter op te rekken. En...
Meer »

Because you can’t, you won’t and you don’t stop

In de zomer van 1994 kwam Ill Communication uit. Aangestoken door het enthousiasme van Kees de Koning, die destijds een radioprogramma presenteerde, kocht ik het schijfie de dag voordat ik op vakantie ging naar het beroemde lustoord Terschelling. Die vakantie bestond uit: overdag stoned op het strand of in het gras...
Meer »

Pet

‘Eens kijken wie zich vooraan komen melden in deze tweede Giro-etappe! Jawel… het treintje van de Engelsman is er weer. Maar daar komt Jan Stoers met een laatste demarrage, het is natuurlijk kansloos want ze rijden tegen zestig in het uur. Die trein, daar kun je nooit tegenop. Nee, dat ziet...
Meer »