Het mutsenparadijs

Omdat ik sinds kort weet dat ik een muts ben, heb ik het volste recht mij vrolijk te maken over Marianne Zwagerman. Ik heb dat recht zelfs zonder haar boek gelezen te hebben, alleen al op grond van haar optreden onlangs bij Pauw & Witteman. U kent het boek niet en heeft ook Pauw en Witteman gemist, dan volgt hier de beknopte samenvatting: vrouw van mijn leeftijd, werkt hard en verdient veel, heeft haar haren blond geverfd, felrode lippenstift opgedaan en een zelfverzekerde pose aangenomen. Vervolgens kocht zij een witte Range Rover en bedacht dat haar leven zo succesvol en geweldig was, dat ze er een boek over zou moeten schrijven. Dat boek is een pleidooi voor een soortgelijk leven en plakt het predikaat ‘Muts’ op alle vrouwen die dat leven niet nastreven.

Uit het gesprek bij Pauw en Witteman maakte ik op dat vrouwen met een webwinkel prototype mutsen zijn. Ik heb niet eens een webwinkel. Ik ben dus zèker zo’n fijn-gebreide-wollen-Atje-Keulen-Deelstra-muts. Zo’n vrouw die geen baan meer heeft, die voor de kinderen zorgt, die meestal de boodschappen haalt en kookt. Zo’n jaren 50 vrouw die in de ogen van Marianne Zwagerman naar ik aanneem nauwelijks bestaansrecht heeft. Af en toe schrijf ik nog wel een stukje. Dat wordt dan door een paar honderd man (maar naar ik vrees voornamelijk vrouw) gelezen. Ook allemaal mutsen natuurlijk. Waar zouden ze anders de tijd vandaan moeten halen.

Zo leef ik al jaren in mijn zelf verkozen Mutsenparadijs, waar met enige regelmaat ook echte power vrouwen over de vloer komen. Dan keuvelen wij gezamenlijk wat en hebben het verdomd gezellig. Nooit hadden we de neiging om elkaars leven van een stempel te voorzien. Nooit, tot dit weekend. Ik vroeg aan een goede vriendin (mega-baan, mega-gezin, mega-aardig): heb je Pauw en Witteman gezien vrijdag? Had ze natuurlijk gezien. “Wat vond je van die vrouw met dat mutsenboek?” Tot mijn verbazing had ze er geen uitgesproken mening over, want ze had de TV uitgezet toen het onderwerp begon. Had ze echt geen tijd voor om naar te kijken: ‘promo voor non-fictie chicklit kadoboekjes’.

Maar ik, Muts, heb natuurlijk wel tijd. Ik zit dat hele item uit en bedenk zojuist pas dat dit hèt ultieme bewijs is van mijn mutszijn: de tijd hebben om met zo’n boekje bezig te zijn. Mijn mondhoeken krullen spontaan omhoog (de eerste stap naar zakelijk en persoonlijk succes hoorde ik haar zeggen bij Pauw en Witteman) en ik kijk lachend naar mijn man. Hij kent het boekje niet, weet niet waarover ik op dit moment schrijf, maar ik zie wel wat hij denkt… Hij zit er blijkbaar net zo min mee als ikzelf, met mijn nieuwe predikaat.

Ik zoek de mutsjes vast even.

18 responses

  1. Ik zat toevallig ook Neukerd und Weissmann te koekeloeren, toen die muts voorbij kwam: al na drie seconden zag ik dat de tante in kwestie véél te veel en te kitscherige make-up op had, en dus niks te zeggen had, en ben weggezapt.

    je vriendin had ‘t niet beter kunnen verwoorden:
    ‘promo voor non-fictie chicklit kadoboekjes’.
    (geschreven door verveelde, Gooische huppelkutjes die teveel in de ‘Linda’ bladeren.)

  2. Een WITTE Range Rover, brrr… Maar te veel kitscherige make-up past daar perfect bij. Ik verbaas me daar vaak over, hoe stijlvast mensen zijn. Jammer dat ze zelden smaak hebben.

    Ik ben zelf een mannelijke muts. Daar hoor je doorgaans weinig over. Ten onrechte.

  3. Psaul & Witteman kijk ik nooit, de promotie van Marianne Zwagermans boek is mij dus ontgaan. Maar ik googlede haar even…. en ik kon er geen touw aan vast knopen. Even een fragmentje/citaat. Iemand die het begrijpt? narrowcasting content of algemeen behavioural targetting netwerk

    “Marianne Zwagerman is verantwoordelijk voor de digitale media van de Telegraaf Media Groep (TMG). Het was 5% in 2006 van de totale omzet, zo’n 40 miljoen euro en ze heeft als doelstelling om door te groeien naar 15% in 2009 dus 120 miljoen. Ze praat over haar titels als GeenStijl, Relatieplanet, Habbo Hotel, Autotelegraaf, telegraaf.nl dft.nl Speurders, suggababes, en 100 andere websites die tot haar empire horen. Hiernaast librium tv die voor mcdonald’s de content narrowcasting content maakt het tv kanaal dumpert en natuurlijk skyradio.
    Verder over de bussiness modellen, habbo hotel met digitale meubels die zelfs gestolen worden, abonnementen zoals bij relatieplanet, promo tools bij Speuders. Er wordt nu een algemeen behavioural targetting netwerk over al deze websites uitgerold.

    Hoe is het verder om binnen zo’n papieren concern om serieus met digitale media om te gaan? 100 sites en 5% van de omzet. Leidt dit tot support bij de rvb en hoofdredactie?
    In 1992, was Marianne Zwagerman sales manager bij AG Autogas Systems. Daarna werkte ze voor Prins Autogassystemen en voor de Bovag, om in 2000, bij de Telegraaf aan de slag te gaan, waar ze als business unit manager van de AutoTelegraaf verantwoordelijk werd voor de occasionsite van de krant van wakker Nederland.Ze was verder projectleider Zondagkrant en programmamanager Innovatie. Zwagerman is in 2006 toegetreden tot de Telegraaf-directie, als directeur Exploratie. In die functie is zij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het nieuw digitale bereik en rendement.”

    • Dat bedoel ik. Mijn wijlen schoonvader zei altijd, als ie dergelijke types zag: “Dat wijf is gek”. Onlangs vernam ik echter dat ie over mij ook zo dacht. Dat is weer wat minder natuurlijk.

  4. het is vast leuk om een muts te zijn.. tot manlief er met een jonger exemplaar vandoor gaat en je het met je 5 kinderen moet rooien op alimentatie.. daar sta je dan bij de voedselbank en je gat van 20 jaar in je cv

  5. Om in deze tijden van 5 naar 15% digitale inhoud te komen in meerdere jaren tijd is geen al te bijzondere prestatie. Dat is tamelijk mak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *