De rol van Zwarte Piet in deze ingewikkelde tijden

Naar aanleiding van de arrestatie van twee jongens die het waagden om Sinterklaas te verwelkomen met een T-shirt waarop ‘Zwarte Piet is racisme’ stond te lezen en de heftige reacties die hierop volgden, leek het me hoog tijd om een oud idee van mij van stal te halen.

Of Zwarte Piet een stukje racistische folklore is, wil ik in het midden laten. Racisme is in dit geval in the eye of the beholder. Zwarte Piet is niet (meer) bedoeld om de zwarte medemens belachelijk te maken. En volgens mij ook niet als anti-negerpropaganda om blanken kinderen met een stereotiep beeld van negers op te zadelen. Maar ik begrijp goed dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen. Ik vind niet dat je daar zomaar overheen kunt stappen (en je gaat zeker geen mensen arresteren die uiting willen geven aan hun verontwaardiging). Als een significant deel van je bevolking zich beledigd voelt door een stukje anachronistisch folklore, dan is het geen schande om dat aan te passen. Wat niet meteen hoeft te betekenen dat Zwarte Piet stante pede moet worden gedeporteerd naar de geschiedenisboekjes. Wat mij betreft kan Sinterklaas zich nog steeds laten bijstaan door een trits aan Zwarte Pieten, we moeten alleen gaan duidelijk maken waarom Sinterklaas uitsluitend Zwarte Pieten in dienst heeft.

Uit een korte zoektocht langs alle uithoeken van het internet, bleek dat Sinterklaas tot de Tweede Wereldoorlog slechts één zwarte helper had. Waar hij precies vandaan kwam, is omstreden. Volgens sommigen is hij een duivel die door de Sint gedwongen werd goede daden te verrichten. Anderen menen dat de Sint hem had gekocht op een slavenmarkt in Myrna en dat de Sint hem de vrijheid schonk, waarna Piet besloot bij deze weldoener te blijven. Weer anderen menen dat hij een plaatsvervanger is van de Germaanse God Nörwi, de zwarte vader des nachts (droeg ook een roe!). En weer anderen menen dat hij een gekerstende Moor is. Tot slot zijn er die menen dat Zwarte Piet een Italiaanse schoorsteenveger is. In december 1945 hielpen de Canadezen mee het Sinterklaasfeest in goede banen te leiden. Niet bekend met onze tradities, trommelden zij een hele trits Zwarte Pieten op die de Sint bijstonden. Kennelijk beviel dat goed.

Over honderd jaar zal Zwarte Piet er hoogstwaarschijnlijk niet meer zijn, maar zo ver is het nog niet. Zwarte Piet zal nog wel even blijven. En elk jaar weer voor discussie zorgen. Voor nu lijkt het mij zaak om de rol van Zwarte Piet eens onder de loep te nemen.  We kunnen er een eigentijdse betekenis aan geven die voorbij racisme denkt. Om dat te doen, moeten we ons op die werkgever van Zwarte Piet concentreren. Waarom heeft Sinterklaas enkel zwarte mannen in dienst?

Herinnert u zich de Prince de Lignac nog? Net als Sinterklaas een puissant rijke, vrijgevige man, die voornamelijk op zijn schip woonde in landen waar de zon altijd scheen. En eveneens katholiek, als ik mij niet vergis. Het personeel van de Prince de Lignac bestond uit louter Fillipijnse jongemannen die in maagdelijk witte matrozenpakjes hun baas van alle gemakken voorzagen. Iedereen snapte waarom de Prince de Lignac die Fillipijnse jongens in dienst had. Omdat hij daar graag naar keek. Niemand die daar moeilijk over deed. En terecht. Als de Prince de Lignac graag naar Fillipijnse jongemannen kijkt, dan moet hij die in dienst kunnen nemen. Als hij ze maar goed betaald en goed behandelt.

Het verhaal van de Prince de Lignac moet ook het verhaal van Sinterklaas worden. Als mijn kinderen de leeftijd krijgen dat ze vragen beginnen te stellen, zal ik ze zeggen dat de Sint een vanwege zijn openlijk beleden homoseksualiteit uit de Rooms Katholieke Kerk getrapte ex-bisschop is met heel veel geld, die het grootste deel van het jaar op een onbekende plek in het zonnige Spanje dadels aan het eten is die gevoerd worden door protserig geklede zwarte jongens, die hij allemaal Piet noemt. (Dan krijg je uiteraard meer vragen. Zoals: ‘Heten ze echt allemaal Piet?’ ‘Nee, ze heten niet allemaal Piet, maar de Sint is oud en hij kan al die namen niet onthouden. Dus noemt hij ze allemaal Piet.’) En één keer per jaar gaat hij met een stoomboot naar Nederland om cadeautjes te geven aan kinderen. En die cadeautjes worden door zijn zwarte hulpjes uitgedeeld. (‘Maar waarom zijn ze allemaal zwart?’ ‘Tja, daar houdt Sinterklaas nu eenmaal van. Waarom hou jij van patat?’ ‘Omdat ik patat lekker vind.’ ‘Precies, en de Sint houdt van zwarte jongens.’ ‘Hij houdt toch van kinderen?’ ‘Ja, hij houdt ook veel van kinderen, maar op een andere manier.’ ‘Dus de Sint is geen vuile pedo?’ ‘Nee, de Sint is geen vuile pedo. Het is een vrijgevige, homoseksuele man met een voorkeur voor zwarte jongens. Maar sommige hulpsinterklazen zijn wel pedo, dus blijf goed opletten en trap ‘m keihard in z’n ballen als ie aan je zit.’ Et cetera.)

9 responses

  1. Mede namens mijn collega’s wil ik graag het volgende opmerken: Zowel de Sint als de hulpsinterklazen zijn homosexuele pedo’s, maar ze voelen zich uitsluitend aangetrokken tot zwarte jongens. Blanke meisjes hebben dus niets te vrezen, evenmin als blanke jongetjes met hun kleine piemels. Ik en mijn collega’s verzorgen de sexuele bevrediging van alle Sinterklazen wat wij gezien hun vrijgevigheid met alle plezier doen.

  2. Ik geef een korte uitleg over het Nederlandse volksfestijn Sinterklaas op de Internationale School. Ik weet eigenlijk niet wat ik over zwarte Piet moet zeggen, aangezien dat gewoon lastig uit te leggen is en inderdaad al gauw weinig politiek correct lijkt. Dus ik besluit er niks over te zeggen en het alleen over de Sint zelf te hebben. Waarop een jongen uit Tanzania opstaat en zegt: “But hey, isn’t there supposed to come someone with a funny feathered cap to get the carrot out of the shoe?’

  3. Niet gek.

    @Vrouwke de korte uitleg kan in één keer.

    Sinterklaas schenkt veel aan iedereen & hee, zo ie hij nou eenmaal, en hij laat eventjes zijn echte bedwongen duivel zien die met de ketting rammelt (geen verplichting hoor, je kent Sinterklaas immers), nou en die duivel is met zijn allen later Zwarte Piet geworden of beter fantastisch blije Zwarte Pieten vanwege Sints verjaardag en Zijn kadootjes voor de lieve kinderen.

  4. Goed we hadden eerst het gezeik over sinterklaas:
    de dolle mina’s in de jaren ’70 van de vorige eeuw zeken dat sinterklaas een mannelijke roomse patriarch was, (waarom geen vrouwelijke sinterklaas?)
    Daarna kwam het gezeik over sinterklaas als uitvinding van DE commercie ( consuminderen etc)
    Nu is dus al een aantal jaren het gezeik over zwarte Piet aan de gang.

    Maarr… volgend jaar zal ik Marianne Thieme van de PvDD eens even de oren wassen… want niemand heeft het ooit gehad over het paard van sinterklaas.
    Dat arme beest moet dus nu na al die eeuwen geklauter over de daken wel last hebben van versleten heupen uit gescheurde enkelbanden en noem maar op. En dat alles voor enige winterwortels.

    Dieren mishandeling ten top.

    Ik ga dan ook een gironummer openen om het paard van sinterklaas een waardige opvang te kunnen bieden.

    Het is en schande, als tijdens een paardenspring wedstrijd een jong en gezond paard over een hondenhok moet springen zijn bij de PvDD de rapen al gaar.

    Maar over het paard van sinterklaas heb ik ze nog nooit gehoord!!

    En bovendien moeten al die werkzaamheden op die daken allang met een hoogwerker gedaan worden, vraag het maar aan de ARBO dienst.

    Kortom er is veel meer mis met deze “traditie”.

  5. Als baarddrager ervaar ik het bovendien als bijzonder vervelend dat Sinterklaas als een verstrooide, seniele oude man wordt neergezet. “Kijk mam, Sinterklaas”, kreeg ik deze zomer weer meerdere malen te horen. Waarna het betreffende kind zonder uitzondering aan m’n baard begon te trekken, want dat schijnen ze tegenwoordig te doen bij Sinterklaas. En die treedt daar dan vervolgens niet tegenop.

  6. Kijk zie je wel, deze “traditie” wordt alsmaar fouterder

    Dacht ik het niet, heb ik weer gelijk.

    En van dat alsmaar gelijk hebben, nou daar ga ik het morgen eens even over hebben met mijn spychiater, ik word hier zo moe van.

    Er zullen voor dit soort desperate gevallen toch wel lekkere medicijnen cocktails zijn?

    Toch??

  7. “De rol van Zwarte Piet” leek een veelbelovende titel.
    Helaas is ook Molovich gedegenereerd tot een volgzame herkauwer binnen de Platitudes-voor-de-Amsterdommers-kudde.

    Sinterklaas leert basisopvoedelementen der Nederlandsche identiteit, dat roomblanke kindertjes, net zoals de zwartepietjes en anders gekleurde allochtonen, te allen tijde dienen te gehoorzamen aan de gevestigde Nederlandse gezagsdragers, (te herkennen aan blank/blauw, oud(er), tabberd/toga, pet/mijter) zoals Sint Klaas of Oom Agent.
    De Sint & Piet parabel voedt de toekomstige (in)burgertje op in de aloude Nederlandse mentaliteitindentiteit: dat allen -ongeacht godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht- die zoet en gehoorzaam zijn, veel lekkers krijgen en allen, als Jerry en Quinsy, die eigenwijs ongehoorzaam zijn en de blanke orders van Klaas of Agent neger-en(dat is geen toeval), zonder pardon worden getrakteerd op roede met petoet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *