CITO toets 2012

Uitgelekte opzet voor een gecombineerde opgave in de leergebieden ‘Kun je rekenen op je vrienden’, ‘Begrijpen anderen wat ze vluchtig lezen’ en ‘Welke schoolpleinpesterijen kan ik later verwachten’.

Placeholder voor opdracht 10 A
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Tijdsduur: 1 minuut (gezien de snelle responstijd die hedentendage gehanteerd wordt op het internet kan/mag men niet verwachten dat de leerling hier te lang over nadenkt)

Uitslag meenemen in weging voor: Primair => loyaliteitsgevoel; Secundair: overlevingsstrategie; (opmerking: dit staat nog ter discussie; volgorde kan veranderen; is ook afhankelijk van het karakterprofiel van de leerling)

Context opdracht:

In de wereld van vandaag verschuiven de vriendschapsbanden die de leerling onderhoudt zich steeds meer van de realiteit (gebruik ook de term IRL als de leerling niet bekend is met het fenomeen ‘realiteit’) naar de vele vriendenkringen op de sociale media platforms (check kort vóór publikatie of merknamen als Hyves, Twitter, Facebook nog steeds bestaan, of ‘hot’ zijn; het is belangrijk aansluiting te houden met de belevingswereld van de leerling). In de opdracht wordt gepoogd een veel voorkomende conflictsituatie op deze platformen samen te vatten in een abstracte formule (ook hier geldt dat de formule en geboden oplossingsrichtingen vooraf getoetst moeten worden op de dan beschikbare mogelijkheden op een sociaal platform). De leerling wordt getest op het snel doorzien van de situatie en een antwoord te kiezen passend bij zijn/haar karakterprofiel.

Opdracht:
Stel je bent zelf persoon A.

De genoemde personen B t/m E zijn ‘virtuele’ vrienden op je favoriete sociale media platform (bv Hyves, Twitter of Facebook). Op een bepaald moment log je in en begin je de laatste berichten door te lezen. Die zijn als volgt samen te vatten:
A is vriend met B. A is ook vriend met C. B is ook vriend met C. C is vriend met D. B is ook vriend met D. D maakt ruzie met B. B zegt vriendschap met D op. C blijft vrienden met D. B vraagt C om vriendschap met D op te zeggen. C weigert. B dreigt C om dan de vriendschap met C op te zeggen. C weigert. B zegt vriendschap op met C. B vraagt A om vriendschap met C op te zeggen. C vraagt aan A om vriendschap met B op te zeggen. D heeft vriendschapsverzoek aan A gestuurd. E heeft A een privébericht gestuurd waarin staat dat B niet te vertrouwen is. E is vrienden met C en D.

Wat doet A?

Er mag slechts één mogelijkheid gekozen worden:

1.    Logt in paniek uit

2.    Zegt de vriendschappen met B en C op. Weigert vriendschapsverzoek D. Stuurt vriendschapsverzoek naar E

3.    Laat alles zoals het is en schrijft blog over de hedendaagse uitwassen op het social media platform

4.    Heft account social media platform op

5.    (Probeer in de aanloop naar de toetsdatum meer mogelijkheden samen te stellen om duidelijker weergave te krijgen van de onmogelijkheid tot juiste keuzes; vergeet niet het aspect van kinderachtigheid dat hiermee vaak gepaard gaat te benadrukken in minimaal één van de keuzemogelijkheden)

19 Reacties

  1. Dat mag je zeggen! Ik heb geprobeerd mijn Facebook account op te heffen. Dat is me niet gelukt. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon nooit meer op Facebook kijken.

  2. De beste oplossing is om de vriendschap met B op te zeggen. Dan blijft A vrienden met C, accepteert het vriendschapsverzoek van D, en hij kan zelf een vriendschapsverzoek aan E richten. B is een vervelende klier.

    Ik heb er een plaatje van gemaakt.

      1. Een mooie oplossing, Bob. Helaas is het plaatje niet te zien.
        Op hyves kreeg ik ook nog een leuke oplossing:
        “In mijn beleving kiest A voor nummer 3. Laat zich door niemand vertellen met wie hij/zij wel of geen vriendjes kan zijn.
        Schrijft in een blog hoe mensen met elkaar kunnen omgaan (of niet omgaan). Laat daarin bloglezer naar eigen gedrag kijken en daar de eigen mening over geven. Dit roept waarschijnlijk veel triggers op en zo ontvrienden B en C vriend A en laat E nooit meer van zich horen.
        Waardoor A bereikt heeft wat hij wilde zonder dat hij een keuze tussen de vriendjes heeft hoeven maken…”

          1. Pas op, hoor. Hyves is dadelijk wel old skool. In deze steeds snellere tijden komen bepaalde dingen vanzelfsprekend ook veel sneller in de retro hype terecht.

      1. Het was een krabbel met potlood met ballen, strepen, en pijltjes met en zonder kruisjes. De krabbel heb ik al weggegooid. Maar het principe was ongeveer zo:

        De ballen zijn de mensen. Een streep tussen twee ballen is een bestaande vriendschap. Een pijl met een kruisje van een bal naar de andere is een dreiging om de vriendschap op te zeggen. Een pijl zonder kruisjes is een vriendschap-aanvraag.

        Idee: een softwareprogramma schrijven dat op deze manier grafisch de relaties toont en die je zo ook kunt verwerken. Hmmm, een app quasi. Iemand?

  3. Het lijkt mij dat D de klier is en E is een achterbaks sujet.
    Maar het beste wat A kan doen is de zaak opheffen want er is geen een vriend bij in feite.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *