Oestvolskaja

Hoe komt het toch dat er zo weinig vrouwelijke componisten zijn? Een moeilijke vraag, net zo moeilijk als de vraag waarom er zo weinig vrouwelijke astronauten zijn, of zo weinig sterke vrouwelijke schakers. Als je de lijst met vrouwelijke componisten zoekt op Wikipedia, kom je op die lijst maar drie geweldige componisten tegen: Hildegard von Bingen, Goebajdoelina en Oestvolskaja.

Over die laatste (Galina Ivanovna Oestvolskaja, 1919-2006) wil ik het nu even hebben. Ze was, met maar ruim twintig werken, de beste componist van de 20ste eeuw, of laat ons zeggen: de interessantste. ‘De vrouw met de hamer’ werd ze wel genoemd, vanwege haar Dies irae, maar ook vanwege haar luide, massieve pianogeluiden. Ik heb gisteren bijna haar hele werk weer eens gehoord (het is bijna allemaal op YouTube beschikbaar: u tikt daar even haar achternaam in en dan krijgt u haar werk), dus ik had een heerlijk dagje.

Oestvolskaja was een componiste waarop iemand als Glenn Gould ook verliefd had kunnen worden, maar hij wist niet van haar bestaan. Ik hoorde pas rond 1995 haar werken voor het eerst, in een tv-uitzending van Reinbert de Leeuw en Cherry Duins, en ik was, zoals de Engelsen het zo mooi zeggen, flabbergasted. Wat een geweldige muziek.

Als je haar muziek hoort, weet je ook dat die vraag waarom er zo weinig vrouwelijke componisten zijn, eigenlijk een academische kwestie is.

24 responses

  1. Alma Mahler was als puber veelbelovend als componiste, maar werd door Mr. Mahler gedwongen om te stoppen toen ze trouwden: hij dulde geen competitie in eigen huis.

  2. ze heeft wel 5 babies gekregen, hoor. Zou jij doorcomponeren met 5 babies? En ze moest dus Mahler z’n natje en z’n droogje aanleveren. Het zegt niets over hoe GOED ze was.

  3. Ik zeg alleen maar, als blanke man in de 21ste eeuw, dat Alma Mahler geen componiste was, zoals bijvoorbeeld Galina Oestvolskaja het wel was. Hoe goed Alma Mahler was, weet ik niet, want ik heb nog nooit een werk van haar gehoord.

  4. Maar liefst vier links, Peter, logisch dat er op goedkeuring gewacht moet worden. U zou wel eens een spamboer kunnen zijn. Nee, niets dan lof voor ons spamfilter.

  5. Ah ja, hou ze in de gaten die spamboers en spajorettes. Voor je het weet heb je vreselijke ketelmuziek en dito knuppeltjes binnen.
    Volgende keer test ik het filter wel met liefst vier rechts. Gewoon om filters’ objectiviteit te onderzoeken.

  6. Ik word voortdurend afgekeurd door de Nurkscensuur maar daar hoort u mij nooit over. En dat voor reacties waarvan ik denk: “neehe, DEZE? Het kan toch niet waar zijn!?” Bijvoorbeeld precies DEZE reactie hier, ja deze die u nu leest, die is mij in het verleden talloze keren ontnomen. Pfioet! Foetsie! Opgeslokt door de Strenge Heren of door Herr Corrector of….

    • Er worden geen reacties afgekeurd.
      Hooguit worden er enkele door filters tegengehouden, dat gebeurd bijvoorbeeld wanneer er verdacht veel reacties achter elkaar door dezelfde persoon worden geplaatst. Of reacties met veel linken.
      Daar zit een automatisch systeem achter. Geen corrector of redactie.
      Durf ik te stellen.
      Of, ik moet nu gecorrigeerd worden door de redactie.
      Maar dan zult u deze reactie uiteraard nooit te zien krijgen.

  7. Niet door Herr Corrector, hoor, OZ!
    Ik had in mijn stukje eigenlijk moeten schrijven dat er weinig goéde vrouwelijke componisten zijn, ik bedoel van het niveau van Byrd, Bach, Zelenka en noem ze allemaal maar op. Maar eigenlijk vind ik het geen kwestie, want voor mieren of olifanten zijn wij ‘mensen’. Geen enkel ander dier lijkt zo op een mannetjesmens dan een vrouwtjesmens (of andersom).
    Hier is de 5e pianosonate van Oestvolskaja: http://www.dailymotion.com/video/x6fe2f_ustvolskaya-sonate-n5-1986_music.

  8. Ja, vind ik ook, maar bijvoorbeeld Dylan noem je geen componist maar een liederenschrijver. Een totaal ander vak. Waar die twee vakken samenkomen: Frank Zappa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *