Eigenlijk is de website van de concurrent lachwekkend: kwaliteitsclaims waarvan ik als professional weet dat ze onmogelijk waar te maken zijn, een quasi-concreet “30% goedkoper!”, een lijst klanten waarvan zelfs niet-professionals wel zullen begrijpen dat die beslist niet exclusief met dit bedrijfje zullen werken. Elsschottiaanse reuzenzaken. Mooi is ook een portrettengalerij van “medewerkers” (freelancers natuurlijk, en misschien zelfs dat niet), die er dan wel niet allemaal even nozel uitzien (maar je moet zelf nozel zijn om dat te zien), maar wel allemaal voor dezelfde achtergrond poseren. Of zou die achtergrond erachter geshopt zijn? Een klein menselijk foutje is dan dat al die medewerkers niet in het kantoorpandje zouden passen dat op een andere foto staat – verzuimd de belendende percelen mee te fotograferen, dat zou Piepers beter hebben gedaan.
Ik kan er alleen helemaal niet om lachen. Ik vind het verschrikkelijk. Ik neem het persoonlijk. Ik krijg er buikpijn van.
Weet ik dan niet dat waar ook ter wereld de leugenaars en de bulshitters, die er maar op los lullen zonder enige belangstelling voor de waarheid, dat die mensen het overal voor het zeggen hebben? Ja, natuurlijk weet ik dat. Maar het gaat om mijn werk. Dat is mijn broodwinning, maar ook de enige sfeer waarin ik mijn bijdrage kan leveren om de wereld íets beter te maken. Dat kan ik alleen als ik mijn werk goed mag doen. En dat lukt niet als ik gedwongen word met de bullshitters te concurreren, want daarvoor moet ik er zelf een worden.
Ben je dan niet blij dat er zulke bedrijven zijn om al die vervelende domme klanten die van zulke bedrijven houden en waar jij geen zin in hebt op te vangen ?
Was het maar zo eenvoudig! Tussen dom en slim zit een enorm spectrum waarbij bepaalde hersencentra desnoods tijdelijk positief geprikkeld worden door bullshitters. Een groot deel van dat spectrum zou ik best als klant willen.
Zijn ze goed, dat andere bedrijf?
Nee, ze zijn niet goed. Ik heb één keer output van ze gezien, toen een nieuwe klant wilde laten zien wat er bij een andere aanbieder mis was gegaan. Die andere aanbieder was de bullshitter die dit stukje inspireerde. Het was echt gruwelijk. Maar die nieuwe klant wilde toevallig een paar dingen die nét buiten het standaardwerk vielen. Dan is een mislukking min of meer gegarandeerd bij een partij die geen verstand van zaken heeft.
Een opdracht die daarentegen heel erg straightforward is, kán goed gaan. Ook al omdat veel klanten niet echt kunnen beoordelen wat goed is en wat niet. Dus ja, die krijgen dan voor hun gevoel wat ze bij ons ook krijgen, maar dan voor 30% minder.